Как се зареждате акумулатор?

Популярни

акумулатор

Как се зареждате акумулатор?

Няма нищо по-лошо от паднал акумулатор в студена зимна утрин. Вече закъснявате за работа, а...

Гостна с декоративни профили

Как да създадете сами рамки от декоративни профили

Декоративните профили са традиционен елемент в дизайна, все по-често срещан домовете.

Чаша с прясно сварено кафе

Най-силните кафета на света

Когато започнете да разглеждате кафета, обикновено бързо ще се сблъскате с реалността, че...

Комфортна спалня с удобен матрак

Как да купим матрак онлайн?

В днешно време, все повече хора използват телефоните или компютрите си, за да пазаруват.

жена спи отпуснато на удобен матрак

5 начина, по които матракът влияе на съня Ви

Не бихте отишли на маратон или на поход в планината без подходящо оборудване, нали?

5
акумулатор

Няма нищо по-лошо от паднал акумулатор в студена зимна утрин. Вече закъснявате за работа, а колата просто не иска да запали. Как да се справите с проблема? Може ли акумулатора да се зареди и ако да, как? Ето кои са основните правила за ефективно и най-вече безопасно зареждане на акумулатор veber.

Основни правила

Падналия акумулатор винаги е голям проблем за шофьор, който бърза. Ако сте забравили светната някоя лампа или не сте изгасили радиото, това не трябва да е голяма изненада.
Положението обаче е различно при нормална употреба на автомобила. Ако колата Ви все по-често отказва да запали, има защо да се притеснявате.

Причините за това могат да бъдат много. Не забравяйте, че енергийният баланс на автомобила трябва да е стабилен, а алтернаторът трябва да произвежда точно това количество мощност, което използвате. Но е необходимо много малко, за да нарушите баланса. Понякога един и същи акумулатор може да работи безпроблемно в едно превозно средство, дори в продължение на няколко години, докато в друго той да показва първите признаци на износване и неизправност едва след няколко месеца.

Това може да бъде в следствие от незначителен дефект, например ръждясал заземен кабел на двигателя, неефективен алтернатор или злоупотреба с шофирането. Когато изминавате къси разстояния в рамките на града, често попадате в задръствания и интензивно използвате отоплението или други функции, които имат нужда от захранване. При такива обстоятелства акумулатора няма да може да се зареди напълно.

В такъв случай добра идея е да го зареждате с помощта на токоизправител. Това се препоръчва най-вече през зимата, когато има голяма слана, оказваща отрицателно влияние върху работата на акумулатора.

Можете ли да заредите акумулатора в колата?

Много шофьори със сигурност ще кажат „да“. Но с днешната нова технология и модерни решения, зареждането на акумулатора в колата е ненужно и може да доведе до много проблеми и скъпи дефекти.
Разбира се, дефектната батерия е кошмар за всеки шофьор, а изваждането й от колата, носенето вкъщи и зареждането може да бъде доста неприятно. Затова може би Ви минава през ума да свържете токоизправителя директно към клемата на акумулатора, без да го сваляте от колата. Дори и да сте виждали подобно нещо в сервиза и идеята да Ви се вижда  изкушаваща, по-добре не го правете.

Струва ли си покупката на зарядно за акумулатор/токоизправител?

Ако нямате професионален токоизправител или имате модерен автомобил с много електроника, зареждането на акумулатора без демонтаж не се препоръчва. Разбира се, можете да закупите сложно оборудване за зареждане на батерии, т.е. такова, което обикновено се предлага в добрите сервизи, но цената е доста висока, което е напълно нерентабилно решение за домашна употреба.

Общодостъпните токоизправители, които се предлагат в специализирани магазини или на бензиностанции, не са подходящи за зареждане на батерии, монтирани в автомобилите. По време на зареждането се наблюдават много прекъсвания или т.нар пикове на напрежението, които могат да достигнат няколко десетки волта.

Ако акумулатора се зарежда извън колата, тези ефекти ще бъдат практически незабелязани. Ако обаче в инсталацията на автомобила се появят скокове на напрежението, в резултат на зареждане на акумулатора без демонтаж, това може да доведе до повреда на електрониката на колата, например компютър, софтуер и др. В екстремни случаи това може дори да завърши с късо съединение , повреда на екрана, напр. навигация или отваряне на въздушните възглавници. Както можете да видите, спестяването на време и удобство може да доведе до много сериозни последици.

Защо алтернаторът понякога не успява да зареди батерията?

Освен споменатите по-горе причини, свързани с използването на автомобила, т.е. къси разстояния в града, попадане в задръствания, интензивна употреба на някои екстри и т.н., недостатъчното зареждане на акумулатора може да бъде резултат от неефективен или повреден алтернатор. 

Най-честата причина за лоша работа на алтернатора са износените четки. За да проверите дали те трябва да бъдат заменени, просто завъртите ключа за запалване и след това наблюдавайте индикатора за зареждане на таблото за управление. Ако показва лоша, почти невидима светеща икона, четките на алтернатора трябва да бъдат сменени. За съжаление, поради сложен дизайн и много мерки за сигурност по подразбиране, подмяната на четките у дома ще бъде много трудна и дори невъзможна задача. Вместо да рискувате пълната повреда на алтернатора, много по-добро решение е да поверите ремонта му на професионален сервиз, още повече че тази услуга не трябва да бъде много скъпа.

Дефектни лагери

Друг, малко по-сериозен проблем са дефектните лагери. За да идентифицирате проблема, просто трябва да наблюдавате двигателя. Ако неидентифицираният шум се засилва с увеличаването на скоростта на въртене, той вероятно идва от алтернатора или по-точно от повредени лагери. Замяната им също не е скъпа и може да се извърши от повечето сервизи.

Спукан корпус на алтернатора

Спуканият корпус на алтернатора е проблем, който може да има много по-сериозни последици. Замяната му е практически неикономична, точно както регенерирането на цялата част, тъй като в повечето случаи цената ще бъде толкова висока, че ще бъде много по-разумно да се закупи нов алтернатор. 

Какво се случва с акумулатора по време на зареждане?

По време на използването на батерията броят на молекулите сярна киселина в електролита расте, което увеличава плътността му. Оловен сулфат се превръща в метално олово, което се отлага върху отрицателната плоча, и оловен диоксид, който се отлага върху положителната плоча. С напредването на зареждането между хетеронимните пластини се развива електромоторна сила, докато се достигне стойността в диапазона от 2,4 до 2,75 V на клетка. 

Подобно състояние означава, че целият оловен сулфат е обработен, което след това задейства разлагането на водата в електролита. В резултат на процеса се получава водород върху отрицателната плоча и кислород върху положителната плоча. Това обикновено се нарича газов разряд, който трябва да бъде първият сигнал за изключване на батерията от токоизправителя. 

Как да избегнем риска от експлозия по време на зареждане? 

По време на зареждането на батерията се произвежда запалим и експлозивен газ.  Запомнете, че той се произвежда както по време на зареждане с токоизправител, например в гараж, така и по време на шофиране, когато акумулатора се зарежда от алтернатора. По горепосочените причини, приближаването до двигателя с цигара или осветяването му със запалка е много лоша идея.

Проблем може да се появи и при презареждане на батерията. Ако използвате повреден или неправилен токоизправител, който не е снабден със защитни електронни мерки срещу презареждане и забравите да го изключите, това може да доведе до кипене на електролит. Възможно е да се случи и по време на шофиране, ако регулаторът на напрежението е повреден. Пожар може да бъде причинен и от късо съединение, възникнало след неуспешно и неправилно свързване на зарядното устройство.

Какво означава необходимостта от често зареждане на акумулатора?

Най-големите врагове на всеки акумулатор са дългосрочно разреждане, недопълване или презареждане. Всяко нарушаване на естествения цикъл на батерията се отразява неблагоприятно върху дълголетието и производителността му. Причините за това могат да включват или злоупотреба с колата, или твърде слаб или твърде силен ток на зареждане.  

Ако оставите батерията разредена за дълго време, тя ще стане сулфатна. Разбира се, можете да използвате джъмперни кабели, да стартирате двигателя и да зареждате акумулатора по време на шофиране, но това няма добър ефект върху дълголетието му. По-добре е да използвате токоизправител с добро качество.